Udvikling spisesituation

29. oktober 2009

Alder:
14 mdr.

Udvikling spisesituation

Kære Helen

Der er sket meget siden sidst jeg skrev til dig. Vores datter er nu blevet 14 mdr. og begyndte og gå kort efter sin 1 års fødselsdag - det var et fantastisk øjeblik, og hold da op hun elsker det virkelig og kan komme rundt og vil helst gå rundt selv uden os i hænderne og hun undersøger tingene omkring sig dog på en fin og sjov måde uden og vælte alt på gulvet :-)

Med hensyn til madvaner - som du ved er det jo mange måneder siden vi "stoppede" med og made hende med ske, det vil hun jo på ingen måder være med til - dog i nogle perioder kan vi få lokket lidt havregrød i hende om morgenen, ellers får hun kun mad i stykker resten af dagen og til aftensmaden også - så der er jo visse ting hun ikke kan spise med gaffel eller fingrene - ris f.eks.

Har du et godt forslag til hvad vi kan give hende til morgenmad ? - hvordan kan vi starte på og lære hende og spise med ske? prøvede forleden og hun vendte den bare på hovedet og bed i skaftet istedet :-) Vi har også en kop med 2 "hanke" på - hvornår mestrer hun og drikke selv fra den uden og hælde alt vandet ind i munden på én gang ?

Synes dog hun ofte skal motiveres til og spise aftensmad, men det skyldtes træthed efter en lang dag i vuggestuen. Så vi prøver og hygge med hende, synger også en sang ved bordet nogle gange og det hjælper lidt. Dog er hun stadig ikke glad for frugt - selvom vi jo gerne så hun ville have lidt mere i den retning ...

Annonce

... - også grøntsager er sparsomt, men der glider lidt ned nogle dage andre dage intet, men hun spiser jo meget selektivt og vi kan kun prøve og servere noget forskelligt - men hun vælger selv hvad hun putter i munden.

Har du forslag til gode mellemmåltider - her tænker jeg primært på når vi henter hende i vuggestuen og inden aftensmadstid ? Pt får hun enten en riskiks eller figen/dadler stang og gnaske i. Det skal jo heller ikke være noget som mætter alt for meget, men alligevel tager den sult som er på det tidspunkt af dagen ? Vi spiser ca. 17:45 da hun i øjeblikket kommer i seng ved 19:30 tiden. Det er lidt tidligt og spise aftensmad, men vi er i overgangsfasen hvor hun er begyndt kun og sove 1 gang om dagen så hun er rigtig træt når vi når aften - også derfor spisesituationen skal hjælpes lidt på vej pga træthed.

I dén forbindelse med ændring af lure - nogle dage sover hun stadig 2 gange. f.eks i dag fik hun lille lur allerede kl. 9-10 og så igen 13-15, andre dage kommer hun først ud 11:30 efter frokosten i vuggestuen og sover måske 2 1/2-3 timer. Er det normalt der er SÅ stor forskel på søvnrytmen her i denne fase?

Vi har netop droppet hendes aftenflaske helt gennem den sidste uge og det er gået så fint og smertefrit. Vi giver hende dog en riskiks og masser af vand eller letmælk inden sovetid - som en overgangsfase her og nu.

Glæder mig som altid til og høre fra dig.

Hilsner en lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder